Den ideelle samarbejdspartner til Magento

Har jeres firma en Magento Webshop, er det bestemt ikke lige meget, hvem I vælger som jeres udviklings- eller webbureau. For Magento er et meget krævende E-handels system, der behøver stor teknisk og programmeringsmæssig ekspertise, samt viden om serveroptimering, hvis jeres webshop skal være sikker og køre optimalt. Sådan en partner finder I i Ribe Mediehus.

Derfor skal I vælge Ribe Mediehus som jeres nye Magento-partner

Har I brug for en troværdig og stabil partner til at udvikle, optimere eller drifte jeres shop, kan I med fordel tage fat i os hos Ribe Mediehus. Vi har stor ekspertise med både Magento 1 og 2, ligesom vi kender alt til at hoste og drive en Magento-løsning.

Vælger I Ribe Mediehus som partner, får I en samarbejdspartner der:

  • Tager udgangspunkt i forretningsmålene for jeres webshop
  • Forstår at tilpasse brugeroplevelsen optimalt til jeres kundesegment
  • Kan opgradere eller flytte jeres eksisterende webshop til Magento
  • Kan både hastigheds- og konverteringsoptimere jeres webshop
  • Bistår med implementering af et Magento-optimeret hosting miljø
  • Bygger integration til alle former for betalings-, økonomi- og logistiksystemer

Kort sagt: Vælger I Ribe Mediehus som jeres fremtidige partner, får I en total entreprise-partner, som I og jeres webshop kan vokse sammen med i mange år fremefter.

Hvad er Magento?

Magento er en open source e-commerce platform – et content management system til webshops – der gør det muligt at sælge jeres produkter og tjenesteydelser på nettet. Platformen kan afvikles på en Linux-baseret webserver med MySQL eller MariaDB. Systemet er programmeret i PHP og anvender visse elementer af Zend frameworket til webbaserede tjenester.

Magento kan sagtens bruges til en lille webshop med få varer, men kommer for alvor til sin ret i store webbutikker med mange tusinde varer. Her giver mange andre e-commerce-løsninger oftest hastighedsproblemer, ligesom der oftere opstår databasefejl, så snart der håndteres mange varer og mange, samtidige transaktioner.

Selv om I måske har erfaring med at drive andre CMS-systemer selv, er der stor forskel på dem og så at drive en Magento webshop. Det kræver væsentligt mere teknisk indsigt og kendskab til både servere og programmering, at få Magento til at spille optimalt. Dertil kan det være en udfordring, at få tilpasset jeres tema rigtigt. Så selv om I kan finde mange temaer og udvidelser på Magento Connect – eller Marketplace, som det hedder i dag – er det sjældent, at de er nøglefærdige og lige til at tage i brug efter installationen.

I bør også være særdeles kræsne med jeres valg af hosting. For også her kræver Magento mere end andre CMS- og e-commerce systemer – og det er surt, at få spændt ben af manglende ressourcer på serveren, hvis jeres webshop bliver en succes og kunderne strømmer til i et omfang, der får serveren til at gå ned.

Større muskler end andre e-commerce systemer

Det er især muligheden for nemt at kunne håndtere et stort antal varer, der gør systemet attraktivt. Videre er det muligheden for at tilpasse brugergrænsefladen og personliggøre købsoplevelsen på webshoppen, der har givet Magento en stor udbredelse. Systemet findes i dag i to versioner: Magento 1 og 2. Version 2 er den første større opdatering af Magento-platformen, siden fremkomsten i 2008.

Men de mange muligheder og den intensive brug af databasen, gør samtidig, at Magento stiller ekstra store krav til den webserver, den hostes på. Det betyder også at det webbureau som udvikler og tilpasser løsningen skal kunnne håndtere de krav.

Derfor er det vigtigt, at I finder et webbureau med gode tekniske og programmeringsmæssige kompetencer. Det sikrer dig det bedste resultat med Magento, samt giver jeres kunder den bedste oplevelse med jeres webshop.

Hvad er forskellen på Magento 1 og Magento 2?

Den største forskel på Magento 1 og Magento 2 er de forbedrede muligheder for at tilpasse brugeroplevelsen og øge interaktionen med de besøgende, der kigger på produkter på jeres webshop. Det har øget konverteringen gevaldigt og skabt en større opsætning hos de webshops, der var først til at skifte til Magento 2.

På den tekniske side er problemerne med låste tabeller blevet afhjulpet. De var tit et problem i Magento 1. Samtidig er skalabiliteten og cache-mulighederne blevet forbedret. Vider er der lavet forbedringer ved rich-snippets til at overføre yderligere produktegenskaber til Google, Facebook og andre platforme er blevet indbygget i Magento 2. Det vil sige det ikke længere er nødvendigt med et udvidelseprogram, sådan som det var tilfældet i Magento 1.

Endelig understøtter Magento 2 både CSS og det nye style-sheet sprog LESS og er blevet kodeoptimeret i kernen. Det vil sige webshop-løsningen kræver færre serverressourcer, ligesom der er blevet luset mange andre fejl ud i koden.

Der er dog fortsat mange webshops, som kører med version 1. Derfor vedligeholdes og opdateres denne udgave fortsat af Magento Inc., som er firmaet bag Open Source-programmet.

Hvordan finder I den bedste partner

Når I skal finde en Magento-partner, er det vigtigt, at finde et firma, der forstår jeres forretning, produkter og jeres forretningsmål, samt at kemien og omgangstonen i samarbejdet er god og at samarbejdet er åbent og ærligt. Der er ikke noget ved, at sidde med en samarbejdspartner, der holder på viden og ikke rådgiver jer til at foretage de bedste valg for jeres forretning.

Samtidig er det vigtigt, at jeres nye partner har forståelse for jeres kundesegment og har god flair for at konverteringsoptimere og justere brugeroplevelsen, så den passer jeres målgruppe mest muligt.

Men allervigtigst er det nok, at der under den grundlæggende forretnings- og målgruppeforståelse, er en stærk og solid faglig og teknisk kompetence inden for både teknologi og programmering.

Find en partner, som forstår jeres forretning

Det første vigtige skridt på vejen til at finde en ny partner til jeres webshop, er at finde en partner, som kan forstå jeres forretning, dens produkter og den måde I arbejder på, samt jeres forretningsmål for jeres webshop.

Der er ikke meget ved at finde et webbureau, som absolut vil forsøge at tvinge jeres webshop ned i deres standardløsning, som slet ikke passer til hverken jeres kundesegment eller den måde, I arbejder på. Det er en hurtig genvej til øget omsætning for webbureauet, men vil ende som en klods om benet på jer i al fremtid – og i værste fald lægge en dæmper på udviklingspotentialet for jeres webshop.

Find en partner, der forstår jeres kunder

På samme måde er det et dårligt match at finde et Magento-udviklingshus, der ikke har flair for at tilpasse brugeroplevelsen af hverken webshop eller især check-out sekvensen til det kundesegment, som handler hos jer.

For både farvevalg op opsætningen af webshoppens design, valg af tekster til overskrifter og på knapper, svartiden på de forskellige brugerinteraktioner, samt hvordan forløbet er udført fra indkøbskurven over betalingsgatewayen og til ordrebekræftelsen er sendt, har stor betydning for kundeoplevelsen.

Hikker bare en af disse parametre, ender det med, at jeres webshop jager kunderne i armene på konkurrenterne i stedet for at give jer omsætning og bundlinje på jeres webshop. For på nettet er konkurrenterne aldrig mere end to klik væk –ét tilbage til Google, og så ét på et andet søgeresultat end jeres webshops.

Find en partner, der kan implementere Magento ordentligt

Netop fordi Magento er mere ressourcekrævende og bruger databaseserveren mere intensivt end andre webshop-løsninger, er det vigtigt, at I finder en partner, som er inde i serverteknik og som forstår at vælge og optimere hosting-miljøet til at kunne afvikle systemet uden flaskehalse eller pludselige nedbrud.

Kort sagt skal I finde en udviklingspartner, der har forstand på teknikken helt ind til benet på både webserveren, databaseserveren og de eventuelle andre systemer, som jeres Magento-løsning er integreret med.

Sørg for at vælge en Magento-partner, I kan vokse med

Lige børn leger bedst. Sådan er det både, mens jeres webshop stadig er en lille forretning og den dag, I har skabt et stærkt brand inden for jeres branche eller kundesegment. Så når I vælger udviklingspartner til jeres Magento webshop, er det vigtigt at vælge en, der kan følge med jer hele vejen – uanset hvilket tempo det foregår i, og hvilken størrelse I vokser til.

Den gensidige forståelse skal være der hele vejen, og jeres partner skal blive ved med at kunne rådgive jer og være med til at udvikle jeres forretning, uanset hvilken størrelse den er vokset til.

Vælg en partner, der kan hastigheds- og konverteringsoptimere løbende

Skal jeres partner kunne følge med jer gennem hele jeres webshops udviklingsforløb? Så er det vigtigt, at vedkommende er god til at optimere både kundeoplevelsen og teknikken bag shoppen. Det vil sige, at vedkommende løbende kan holde øje med både den tekniske og brugermæssige performance på webshoppen – og gribe ind eller komme med optimeringsforslag, når de opdager et sted, hvor der er brug for indsats.
Find en partner, som kan integrere shoppen med jeres øvrige systemer

En af de vigtigste tekniske parametre, hvis Magento skal blive en succes i jeres virksomhed, er, at I får bygget de mest optimale integrationer til jeres øvrige it-systemer i virksomheden.

Det gælder både jeres betalingsløsning, jeres økonomisystem og jeres lagerstyring. Derved bliver processen lige fra kunden lægger en ordre og til I har afsendt varerne fuldstændigt automatiseret. Der er ikke andre steder end på lageret, at der er brug for, at nogen skal gøre noget fysisk, for at ordren bliver effektueret – og sælger I en digital tjeneste, skal alting helst foregår af sig selv.

Men hvad med opfølgningen på de nye kunder. En integration til jeres CRM-system og det system, som I bruger til at udsende nyhedsbreve, er en optimal måde at sikre mersalg til kunderne på.

Så når I skal vælge jeres Magento-partner, er det også vigtigt, at vedkommende forstår sig på at integrere webshoppen med de andre it-systemer, som I har i virksomheden. Det vil virkelig lette jeres hverdag i fremtiden og sikre jeres fortsatte vækst.

Find en partner, som kan tage jer over på Magento

Har I allerede en webshop, som I er vokset ud af, er det vigtigt, at finde en partner, der kan flytte jer fra jeres nuværende e-commerce platform og over på Magento. Flytningen skal helst foregå smertefrit for både jer og jeres kunder.

Derfor er der vigtigt, at jeres kommende partner har et bredt kendskab til de forskellige webshop-platformen, og ved, hvordan de flytter jeres kørende forretning over til dens nye hjem.