fbpx

WEB DESIGN

/WEB DESIGN
WEB DESIGN 2017-05-24T17:16:26+00:00

Unikt web design giver den bedste kundeoplevelse

Web design – Skal dine kunder huske dig på nettet, skal jeres hjemmeside eller webshop ikke ligne alle andre. Folks opmærksomhed på nettet er flygtig, så derfor er det vigtigt, at jeres hjemmeside har sit helt eget look. Det sikrer, at dine kunder bliver ved med at finde tilbage til jer og ikke vælger konkurrenten, næste gang de skal købe noget. Samtidig skal designet være mobilvenligt og intuitivt. Ellers klikker folk sig hurtigt videre.

web design

minimalist webdesign

Jeres web design betyder meget mere, end du går og tror. For på nettet er vi ikke gode til at fastholde opmærksomheden for længe af gangen. Så skal jeres hjemmeside, webshop eller digitale tjeneste skille sig ud fra konkurrenterne, er det vigtigt, at udseendet er helt jeres eget.

Samtidig skal webdesignet være bygget, så det tager sig bedst muligt ud på mobilen. For i dag er det hvordan jeres website performer og ser ud på mobilen, der bestemmer jeres plads i søgeresultaterne på Google.

Derfor skal jeres hjemmeside have et unikt web design

Kender du en lille smule til webdesign eller har du selv sat din hjemmeside op i for eksempel WordPress, ved du, at du kan finde masser af billige eller helt gratis web design rundt om på nettet til de forskellige CMS-systemer. Hvert enkelt design ser flot og spændende ud og oftest tilføjer de også smart, ny funktionalitet, som det pågældende CMS måske ikke har som standard.

Problemet med et sådant web design er dog, at du derved kommer til at ligne mange andre hjemmesider, som har valgt det samme tema. Det værste er sådan set, at du derved ikke har kontrol med, hvilke sider I kommer til at ligne.

For eksempel kan det være, jeres nærmeste konkurrent vælger samme design eller at organisationer, partier eller brancher, som I alt for verden ikke vil slås i hartkorn med, går hen og forelsker sig i det samme web design. Det betyder, at jeres besøgende kan komme i tvivl om, hvem I er og hvad I står for, fordi de kender det samme design fra andre sider på nettet. Det kan være årsagen til, at de vælger jer fra og tager fat i en anden leverandør.

Samtidig er de gratis og helt billige webdesigns – kaldet themes, skins eller lignende alt efter hvilket CMS, de er udviklet til – tit kodet enten meget dårligt eller meget forkert. Således er det ikke ualmindeligt at se, at hjemmesidens navn skrives med HTML-koden for sideoverskrift (H1). Derved ender alle jeres sider med at have to H1-koder og den slags kløjes Google i. Derfor ender I med at få dårligere placeringer i søgeresultaterne.

Derfor er responsivt webdesign vigtigt

I dag foregår de fleste søgninger på nettet fra en mobiltelefon. Det betyder, at de fleste som besøger jeres hjemmeside, ser den på en mobil. Det har Google for længst taget konsekvensen af og derfor vurderer de i dag alle hjemmesider baseret på, hvordan de tager sig ud på mobilen.

Samtidig advarer Google deres brugere direkte i søgeresultaterne, hvis jeres hjemmeside ikke tager sig godt ud på mobilen. For Google ønsker at give deres mange brugere den bedste oplevelse med deres søgemaskine – og det er altså ikke fedt, at blive sendt hen til en hjemmeside, der kræver, at du scroller rundt, frem og tilbage, for at se det hele eller at du er nødt til at forstørre siden, for at knapperne bliver store nok til, at du kan ramme dem med fingrene.

Derfor skal web design i dag tænkes først til mobilen – og så til computeren. Samtidig skal hjemmesiden selv finde ud af, hvilken slags enhed den ses på og automatisk tilpasse sig, så den ses bedst muligt på både mobil, tablet og computer. Det kaldes responsivt design og de hjemmesider, der ikke allerede anvender det, får drøje hug af Google i søgeresultaterne.

Vi tænker altid Mobile first

Det er årsagen til, at vi altid starter med at udvikle jeres webdesign til mobilen og optimerer koden bag designet, så jeres nye hjemmeside eller webshop indlæses hurtigt og smertefrit, selv når dataforbindelsen er dårlig, fordi brugeren befinder sig et sted, hvor mobildækningen er ringe.

Et populært mobilt webdesign kaldes for ”flat” webdesign. Det er et meget minimalistisk webdesign med store knapper og god kontrast mellem tekst og baggrund. Det gør det nemt at læse teksten på siden og ramme knapperne med selv de største pølsefingre på en lille mobilskærm.

Tænk brugervenlighed og overskuelighed ind i jeres webdesign

En anden kongstanke hos os er, at sikre at jeres hjemmeside er så brugervenlig og overskuelig som muligt – uanset om de besøgende ser siden på mobil, tablet eller computer.

Det skal umiddelbart være nemt og intuitivt for de besøgende at finde ud af, hvad det er, I vil have dem til at gøre, når de kommer ind på jeres side. Det hjælper et godt webdesign til med, ved at tage brugere visuelt ved hånden og lede dem igennem siden. Især de oftest lange sider, som et mobilvenligt webdesign oftest består af.

De knapper I vil have de besøgende skal klikke på, skal være nemme at finde, nemme at klikke på og det skal være åbenlyst, at det er det, I ønsker brugerne skal foretage sig. Godt webdesign skal lede flokken fremad og i den rigtige retning.

Samtidig skal navigationen være nem at finde og let at betjene, uanset om jeres hjemmeside ses med masser af plads på en stor, stationær computerskærm eller den besøgende skal finde rundt via sin telefon. Det stiller særlige krav til designet, fordi det på samme tid skal være let og luftigt med en god læseoplevelse, samtidig med at den besøgende skal kunne bevare overblikket og let finde rundt selv på en lille skærm.

Bliver designet for uoverskueligt eller svært at finde ud af, ender de besøgende med at vælge en af jeres konkurrenter, der har en mere intuitiv side. Kan den besøgende ikke umiddelbart forstå jeres webdesign, er de hurtigt væk igen. Det koster placeringer i søgeresultaterne, fordi Google tolker en brugers hurtige returnering til søgeresultaterne, som om at jeres side alligevel ikke var relevant for den pågældende søgning.

Et godt webdesign er kodeoptimeret helt ind til benet

Den sidste vigtige parameter ved et godt webdesign, er kvaliteten af koden. Vi har allerede været inde på, at dårlig kode er skidt for Googles vurdering af jeres side. Endnu være bliver det, hvis koden forårsager, at hjemmesiden er lang tid om at indlæses. Det tæller også ned i søgeresultaterne, fordi ingen gider vente på langsomme sider på nettet.

Derfor er det vigtigt, at jeres webdesign er kodeoptimeret helt ned i detaljen. Det er vi eksperter i. Vi har kodet hjemmesider før der var noget, der hed CMS-systemer. Det har givet os en meget detaljeret indsigt i alle aspekter af webudvikling. Det kommer vores kunder til gode, når de bestiller et unikt og fuldstændigt kodeoptimeret webdesign hos os.

Bliv ringet op

Bliv ringet op når det passer dig bedst, og lad os tage en snak om dine behov.

Henrik E. Hansen

CEO og stifter af Ribe Mediehus